NAJWAŻNIEJSZE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA

Dbaj o bezpieczeństwo i nie daj się oszustom!

Pamiętaj! Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa tak jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się z Bankiem!

Bądź na bieżąco – sprawdź przed czym ostrzegamy!

Czytaj komunikaty bezpieczeństwa, które zamieszczone są poniżej.

KOMUNIKATY BEZPIECZEŃSTWA

Dowiedz się więcej o metodach, z których najczęściej korzystają oszuści

To metoda oszustwa, która polega na wysyłaniu e-maili lub SMS-ów z załącznikami czy linkami do fałszywych stron internetowych. Wiadomości mają nakłonić klienta do kliknięcia w link albo otwarcia załącznika. Następnie klient ma przekazać swoje poufne dane, np. numer PESEL, numer dowodu, adres, login i hasło do bankowości internetowej czy numer karty płatniczej.

Co ważne, oszuści mogą podszywać się pod pewne osoby lub firmy. Chcą uśpić czujność klienta, więc dbają o to, aby skala podobieństwa była jak największa. Fałszywe strony wyglądają łudząco podobnie do stron znanych firm.

Czego najczęściej dotyczą fałszywe wiadomości?

  • niewielkiej kwoty, którą trzeba dopłacić do przesyłki
  • bonów, kuponów oraz innych darmowych „nagród”, które można zdobyć
  • podejrzanych logowań na koncie
  • problemów z kontem lub płatnością
  • niekompletnych danych, które należy potwierdzić
  • niezapłaconej faktury, którą trzeba opłacić.

Jak przebiega takie oszustwo?

  • Klient dostaje e-maila lub SMS-a. Wiadomość wygląda jak ze znanej mu firmy.
  • Klient ma pilnie zalogować się na stronę banku przez link z wiadomości. Najczęściej po to, aby odebrać rzekome pieniądze.
  • Link przekierowuje go na fałszywą stronę, która przypomina stronę jego banku.
  • Klient loguje się – podaje swoje dane oraz kod z SMS-a.
  • Potem ma wpisać kolejne kody SMS, aby zaktualizować swoje dane.
  • Widzi komunikat o błędzie, więc wpisuje je kilka razy.
    Warto pamiętać: zawsze trzeba dokładnie czytać kody SMS – czy treść powiadomienia z kodem odpowiada temu co klient akurat chce zrobić na stronie? 
  • Oszust dostał dostęp do konta klienta. Od teraz może się na nie logować i z niego korzystać, np. zlecać przelewy czy wypłacać pieniądze z bankomatu za pomocą BLIKA.

Jak się chronić?

  • Warto pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania. Zanim klient kliknie w link lub pobierze jakiś plik, powinien się upewnić się, że pochodzą one z zaufanych źródeł.
  • Powinno się filtrować spam i zainwestować w oprogramowanie antywirusowe, najlepiej z modułem antyphishingowym. Taki moduł analizuje odwiedzane witryny i sprawdza czy nie są to fałszywe strony.
  • Należy czytać powiadomienia push z aplikacji bankowych i na bieżąco kontrolować przelewy na koncie.


• Vishing i spoofing – czym są?
• Fałszywe inwestycje – czym są?

Poznaj najważniejsze zasady bezpieczeństwa

• Bezpieczna bankowość internetowa – dowiedz się więcej
• Bezpieczny komputer i telefon – dowiedz się więcej
• Bezpieczne kontakty – dowiedz się więcej

Pamiętaj!

Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa tak jak powinno, jak najszybciej:

– Zablokuj dostęp do bankowości elektronicznej wybierając jedną z dwóch możliwości:

  • Poprzez wybranie opcji „zablokuj dostęp” w bankowości elektronicznej lub mobilnej, która znajduje się obok opcji wylogowania

– Poinformuj Bank o zaistniałej sytuacji

POWRÓT