Bezpieczeństwo Finansów
NAJWAŻNIEJSZE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA
Dbaj o bezpieczeństwo i nie daj się oszustom!
Pamiętaj! Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa tak jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się z Bankiem!
Bądź na bieżąco – sprawdź przed czym ostrzegamy!
Czytaj komunikaty bezpieczeństwa, które zamieszczone są poniżej.
Dowiedz się więcej o metodach, z których najczęściej korzystają oszuści
To metoda oszustwa, która polega na wysyłaniu e-maili lub SMS-ów z załącznikami czy linkami do fałszywych stron internetowych. Wiadomości mają nakłonić klienta do kliknięcia w link albo otwarcia załącznika. Następnie klient ma przekazać swoje poufne dane, np. numer PESEL, numer dowodu, adres, login i hasło do bankowości internetowej czy numer karty płatniczej.
Co ważne, oszuści mogą podszywać się pod pewne osoby lub firmy. Chcą uśpić czujność klienta, więc dbają o to, aby skala podobieństwa była jak największa. Fałszywe strony wyglądają łudząco podobnie do stron znanych firm.
Czego najczęściej dotyczą fałszywe wiadomości?
- niewielkiej kwoty, którą trzeba dopłacić do przesyłki
- bonów, kuponów oraz innych darmowych „nagród”, które można zdobyć
- podejrzanych logowań na koncie
- problemów z kontem lub płatnością
- niekompletnych danych, które należy potwierdzić
- niezapłaconej faktury, którą trzeba opłacić.
Jak przebiega takie oszustwo?
- Klient dostaje e-maila lub SMS-a. Wiadomość wygląda jak ze znanej mu firmy.
- Klient ma pilnie zalogować się na stronę banku przez link z wiadomości. Najczęściej po to, aby odebrać rzekome pieniądze.
- Link przekierowuje go na fałszywą stronę, która przypomina stronę jego banku.
- Klient loguje się – podaje swoje dane oraz kod z SMS-a.
- Potem ma wpisać kolejne kody SMS, aby zaktualizować swoje dane.
- Widzi komunikat o błędzie, więc wpisuje je kilka razy.
Warto pamiętać: zawsze trzeba dokładnie czytać kody SMS – czy treść powiadomienia z kodem odpowiada temu co klient akurat chce zrobić na stronie? - Oszust dostał dostęp do konta klienta. Od teraz może się na nie logować i z niego korzystać, np. zlecać przelewy czy wypłacać pieniądze z bankomatu za pomocą BLIKA.
Jak się chronić?
- Warto pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania. Zanim klient kliknie w link lub pobierze jakiś plik, powinien się upewnić się, że pochodzą one z zaufanych źródeł.
- Powinno się filtrować spam i zainwestować w oprogramowanie antywirusowe, najlepiej z modułem antyphishingowym. Taki moduł analizuje odwiedzane witryny i sprawdza czy nie są to fałszywe strony.
- Należy czytać powiadomienia push z aplikacji bankowych i na bieżąco kontrolować przelewy na koncie.
• Vishing i spoofing – czym są?
• Fałszywe inwestycje – czym są?
Poznaj najważniejsze zasady bezpieczeństwa
• Bezpieczna bankowość internetowa – dowiedz się więcej
• Bezpieczny komputer i telefon – dowiedz się więcej
• Bezpieczne kontakty – dowiedz się więcej
Pamiętaj!
Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa tak jak powinno, jak najszybciej:
– Zablokuj dostęp do bankowości elektronicznej wybierając jedną z dwóch możliwości:
- Poprzez wybranie opcji „zablokuj dostęp” w bankowości elektronicznej lub mobilnej, która znajduje się obok opcji wylogowania
– Poinformuj Bank o zaistniałej sytuacji